Keluar Parti Islam Maka Keluar Islam ?

Agen BandarQ
UST ZUL HILMEI MOHAMAD ROHANI
Keluar Parti Islam Maka Keluar Islam ?
Oleh kerana kepelbagian parti politik islam itu bersifat variasi dalam perjuangan menegakkan kalimah Allah, maka yaitu tidak masuk akal untuk menciptakan tuduhan bahawa hanya sesuatu jemaah sahaja yang benar manakala yang lain yaitu batil. Masing-masing mempunyai tujuan yang sama hanya variasinya sahaja yang membezakan.

Oleh kerana ia menyentuh duduk masalah aqidah dan amalan setiap individu Muslim, Parti Amanah Negara (AMANAH) mengambil Fatwa Dr Yusof al-Qardawi bertarikh 31 Mei 2015 sebagai panduan umat Islam khususnya yang berada di Malaysia, berkenaan dakwaan haramnya menubuhkan parti Islam yang lain, kalau sudah terdapatnya parti Islam dalam sesebuah negara.

Fatwa tersebut yaitu menyerupai berikut:

Terdapat satu pandangan lain yang bercanggah dengan pandangan ini; iaitu yang berpandangan kerja jemaah itu wajib dan kewajipan itu hanya pribadi kepada satu kumpulan tertentu dengan anggapan bahawa kumpulan itu sahajalah yang benar manakala yang lain yaitu batil atau sesat.

Maksud firman Allah: “Maka yang demikian (sifatNya dan kekuasaanNya) ialah Allah, Tuhan kau yang sebenar-benarnya; sehabis nyatanya sesuatu yang betul dan benar, maka tidakkah yang lain daripada itu salah dan karut sahaja? Oleh itu, bagaimana kau sanggup dipesongkan dari kebenaran? (Yunus: 32)

Dalam erti kata lain. kumpulan ini menjenamakan diri mereka sebagai “Jemaah orang-orang Islam”. Selama mana jenama itu mereka gunakan, maka setiap yang mengeluarkan diri daripada jemaah tersebut, dianggap telah terkeluar daripada umat islam seluruhnya. Termasuk yang tidak melibatkan diri dalam jemaah tersebut, dianggap tidak berada di dalam jemaah umat Islam.

Maka setiap hadith mengenai jemaah atau wajib bersama jemaah dan meninggalkan jemaah dijenamakan sebagai jemaah mereka. Ini yaitu merupakan sebahagian cara mengeluarkan dalil tetapi menjenamakan nas-nas dengan masalah yang tiada kaitan yaitu merupakan pintu kejahatan kepada ummah.

Ini yaitu kerana, dalil-dalil tersebut diletakkan bukan pada tempatnya. Sebahagian mereka ada yang meletakkan ‘kebenaran’ itu pada jemaah mereka atau parti politik mereka dan menafikan penjenamaan itu diberikan kepada jemaah selain daripada mereka.

Kebanyakan mereka memperlihatkan jenama dari pelbagai sudut. Sama ada secara fikrahnya (fikrah yang betul hanya jemaah mereka sahaja), amalannya (amalan yang betul hanyalah amalan mereka sahaja), akidahnya (akidah yang betul yaitu iktikad mereka sahaja) ataupun akhlaknya (akhlak yang betul yaitu budpekerti mereka sahaja).

Mereka cuba membataskan penjenamaan tersebut dengan menyampaikan bahawa “jemaah yang benar” atau “parti yang benar” itu wujud dan ada pada jemaahnya dan bukannya ke atas jemaah yang lain. Kaedah begini sesuatu yang dihentikan diterima oleh nalar dan disiplin ilmu.

Sementara terdapat juga yang menimbulkan ‘jemaah yang paling awal ditubuhkan’ sebagai kayu pengukur. Mereka menganggap jemaah yang ‘paling awal ditubuhkan’, maka kita boleh menentukan sesebuah jemaah itu pembawa obor kebenaran atau penipu kebenaran.

Fenomena ini mengakibatkan timbulnya anggapan sebahagian parti-parti politik di sesetengah negara-negara umat islam, hanya dialah sahaja yang membawa kebenaran; atas alasan ia yaitu parti politik yang pertama ditubuhkan, manakala setiap parti politik yang mahu ditubuhkan selepas itu, wajib dibatalkan penubuhannya dan tidak layak untuk kekal.

Hujah yang mereka gunakan ialah apabila berlakunya penerimaan orang awam terhadap parti yang pertama tadi, maka ia yaitu penanda aras bahawa seluruh rakyat telah memperlihatkan baiah kepada mereka!

Mereka berhujah dengan maksud hadith Nabi Muhammad s.a.w: “Apabila dua orang telah dibaiah untuk dijadikan khalifah, maka hendaklah kau bunuh salah satu daripada keduanya (riwayat Ahmad dan Muslim daripada Abu Said; juga terdapat dalam Kitab Jami’ Al-Syoghir 421)

Wajar diberikan penegasan, bahawa fatwa-fatwa terbelakang dan berani ini, tiba daripada kalangan mereka yang tidak mempunyai asas-asas yang kukuh dalam ilmu syariat. Fatwa terbelakang ini telah mengheret ummah ke lembah kejahatan dan meletakkan mereka kepada kerosakan yang paling jahat.

Oleh itu, sesetengah fuqaha’ di zaman silam pernah memperlihatkan pandangan mereka terhadap fatwa-fatwa yang dikeluarkan sebahagian orang yang kononnya mempunyai title ustaz, ustazah, ulamak atau prof: “Bahawa yaitu masuk akal sebahagian orang yang mengeluarkan aliran pada hari ini untuk dimasukkan ke dalam penjara kalau dibandingkan dengan kelompok pencuri! Ini yaitu kerana kelompok pencuri hanya merosakkan kehidupan dunia orang awam, sementara mereka (kelompok agama tapi tidak layak berfatwa) merosakkan agama mereka dengan fatwa-fatwa palsunya.”

Bagaimana kalau fuqaha’ terdahulu melihat terhadap apa yang kita baca dan apa yang kita dengar pada zaman ini? Tiada kekuatan dan tiada upaya kecuali dengan Allah.

Ulasan: Fatwa ini menjelaskan bahawa menuduh seseorang sudah terkeluar islam kepada mereka yang keluar parti Islam yaitu tidak berasas sama sekali, kalau mereka menentukan manhaj dan gaya berfikir yang berbeza yang dibenarkan oleh syarak. Apa yang berlaku bahwasanya ialah umat Islam dilihat lebih kaya dengan pelbagai variasi dalam perjuangan mendaulatkan islam.


*** Penulis yaitu Pengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH Negeri Johor

Comments

Popular posts from this blog

Pemimpin Kanan Pkr Perlekeh Perjuangan Angkat Anwar Jadi Pm

Lebai Sekor Ni Tak Serik: Guan Eng Bakal Ambil Tindakan Terhadap Bendahari Pas

Pemilihan Pkr Berakhir, Perseteruan Azmin-Rafizi Belum Reda